Wat is “Driftkarting” en hoe is dit ontstaan?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden, kunnen we het best eerst een beschrijving geven wat driften is.
Driften doe je van origine uit met een achterwiel aangedreven auto op een track met veel bochten. Het rijden van de ideale lijn is hierbij het startpunt. Rechtdoor rijden is er bij driften niet bij, het is als een soort dans met de auto. In de bocht moet de neus van de auto op het centrum van de bocht gericht zijn (de apex). De bocht naar rechts of links insturen, auto in overstuur laten komen, opvangen in tegengestelde richting, en dan met het gas sturen. Klinkt heel eenvoudig toch? Er zijn natuurlijk verschillende manieren om tot een drift te komen. insturen, handrem, left foot braking enz. Let wel, bij een drift is het niet zo dat de wielen stilstaan en er slippend door de bocht wordt gegaan. Het is de bedoeling dat de achterwielen meer omwentelingen maken dan de voor wielen. Tevens is het de kunst om te twin-driften, dit is zo dicht mogelijk naast elkaar door de bochten driften. Dit is natuurlijk verder uit te breiden met meerdere drifters naast elkaar.

In de onderstaande tekst proberen we uit te leggen, hoe sterk die twee driftsporten (autodrifting en driftkarting)aan elkaar hangen. Een aantal jaren geleden hebben een aantal driftsport pioniers het driften naar Nederland en Belgie gehaald. Van origine komt de sport namelijk uit Japan. Deze pioniers konden redelijk gemakkelijk en met relatief lage kosten een dagje driften. Ze kochten, laten we zeggen, een BMW. Daar laste ze het diff van vast, een paar PK er bij, kooitje er in, vering aanpassen, en de driftbolide was gereed. Helemaal fantastisch, auto opladen en naar de drifttrack en driften maar. Leuke battles rijden en aan het eind van de dag met een groot aantal vlak gereden banden en een big smile naar huis. Momenteel gaat er erg echter veel geld om in het driften. De baan, benzine, banden, milieu, schades enz. enz. kosten een bom duiten en is niet meer voor ieder weg gelegd.

Rond 2005 werd daarom al langzaam gekeken naar alternatieven, waar men al snel op uitkwam was de indoorkart. De indoor kart voldeed standaard al aan de meeste vereisten. Zo heeft een starre achteras, dus 100%sper, remmen gaat ook op de achterwielen, en een laag gewichtspunt. Eigenlijk heeft de indoorkart maar 1 probleem en dat is vermogen. Dit standaard vermogen kan niet worden verhoogt, daar het dan een gevaarlijk projectiel wordt. Om toch te kunnen driften is gekeken naar het verminderen van de grip op de achterwielen. Er is met van alles getest, PVC pijp, stalen ringen, er is van alles om de achterwielen geplaatst. Echter ofwel de baan ofwel de ringen gingen op deze wijze stuk.

Het bedrijf HKR techniek heeft uiteindelijk de driftring ontwikkeld. Deze bestaat uit een stalen ring met daarop een kunststof loopring. Deze ring van ongeveer 3cm breed wordt om de lege achterband geplaatst geplaatst, waarna de band weer opgepompt wordt naar 3.7 bar. hierdoor zit de ring muurvast en kan er op gedrift worden.

Natuurlijk staat ook hier de tijd niet stil en is er een samenwerking ontstaan tussen HKR techniek en Mackys Driftkarting.nl. Op deze basis is in 2010 de nieuwe driftring ontwikkeld, hierbij wordt het materiaal op een band gevulkaniseerd. Hierdoor ligt de ring altijd perfect op de kart en is de slijtage veel minder dan bij de losse ringen.
Deze ontwikkeling heeft driftkarting tot de economisch verantwoorde vorm van driften gemaakt.

Met deze driftbanden is het driftkarten een nieuw fenomeen geworden wat op meerdere kartbanen beoefend kan worden. Driftkarten is hiermee een kopie geworden van de auto driftsport.